BEYOND IMAGES




www.beyondimages.info
BBC: Hamas has a ‘right of reply’ under our editorial guidelines
Briefing 246 published on 8 November 2009  
1. Summary
Britain’s public service broadcaster the BBC regards itself as obliged to give Hamas a ‘Right of Reply’ under the BBC’s editorial guidelines.  
The BBC has stated publicly that if it alleges “wrongdoing, iniquity or incompetence” by Hamas, or “lays out a strong and damaging critique”, it must under appropriate circumstances give Hamas a “fair opportunity” to respond to the allegations before transmission on the BBC.   

This position has been set out by the BBC Trust, the senior BBC body which safeguards BBC editorial standards and compliance with the BBC’s own policies.  

It was published on 19 October 2009 on the BBC Trust’s website as part of a BBC decision rejecting a complaint which had been submitted in March 2008 by London-based solicitor Andrew White, founder of the Beyond Images project, concerning a BBC News website article about Hamas and Gaza.    

In its decision, which comes at the end of an 18 months complaints process, the Trust’s Editorial Standards Committee states that the conflict in the Middle East is “controversial” and the BBC is required to cover it “with due accuracy and impartiality”.  

The Committee continues: “It is important that the BBC covers the activities of Hamas with fairness which would include a ‘Right of Reply’ where appropriate”.  

White had argued in written submissions to the Committee that the ‘Right of Reply’ was not an automatic right of an organisation which has been criticised, and it could be overriden by the BBC under the relevant guidelines.  He maintained that Hamas should not enjoy a ‘Right of Reply’ and referred the Committee to the following:

· sustained terrorism and violence against Israeli civilians since 1994
· “explicit anti-semitism” in the Hamas Charter
· “intense and often anti-semitic incitement” conducted against Israel by Hamas spokesmen
· “internal oppression and undemocratic means” by which Hamas has perpetuated its rule among Palestinians in Gaza since 2007  

However, the BBC Trust made no mention of any of these factors in its decision, but concluded instead that Hamas had not “placed itself  beyond the scope of the Editorial Guidelines”. 

The only fact which the BBC did mention in reaching its decision was that Hamas “won a majority of votes” in elections to the Palestinian Assembly in January 2006.  

The rest of this Briefing contains details of the original website article, the complaint to the BBC, the Trust’s decision, and comments of Andrew White.  

2. Chronology of the dispute and content of Andrew White’s complaint

On 20 August 2007 the BBC broadcast a Panorama documentary called ‘Return to Gaza’ presented by journalist Jane Corbin.  It focused on what it called Israel’s ‘siege’ of Gaza, and the conflict between Hamas and Fatah in Gaza.

At around the same time, the BBC News website (one of the most widely read websites in the world) published a summary or precis of the programme.

The complaint to the BBC arose because, in Andrew White’s opinion, the website summary was a misleading and selective version of the Corbin programme.  Her programme had been courageous, and exposed Hamas wrongdoing. However, rather than providing a fair summary of the programme, the website article completely misrepresented it and in his words “whitewashed” Hamas.  

Andrew White’s original complaint to the BBC comprised a 5000 word report, which was published on the Beyond Images website, on 30 March 2008, at the same time as it was submitted to the BBC.
You can view the original complaint in full here: Beyond Images Briefing 213 

(dated 30 March 2008).
For convenience, we published a summary of the complaint here: Briefing 218, dated 2 August 2008. 

3. The specific changes between the BBC TV programme and the BBC website precis – see the Appendix

During the complaints process, Andrew White listed and analysed thirteen examples in which the BBC website precis misrepresented the BBC TV programme.  These are listed in the Appendix at the end of this Briefing.

4. Initial rejection of the complaint by the BBC, May 2008

The complaint was rejected by the BBC Information Complaints Unit of the BBC on 9 May 2008.  They argued that the website summary was a “promotional piece” which could not possibly have covered all the points in the programme it was summarising.   

5. Escalation to the BBC’s Editorial Complaints Unit

Not satisfied with this response, on 13 August 2008 Andrew White escalated the complaint to the BBC’s Editorial Complaints Unit.  He repeated his allegation that the website summary seriously misrepresented the programme it was seeking to summarise.  The Editorial Complaints Unit requested that he reformulate his complaint by reference to specific BBC editorial guidelines.  He did so, submitting the following additional statement to the BBC’s Editorial Complaints Unit on 3 September 2008:
· The website summary breached the BBC’s Truth and Accuracy Guideline in the way it dealt with the number of casualties of Hamas attacks on Israel; 

· The website summary breached the BBC’s Impartiality and Diversity of Opinion Guideline by changing Jane Corbin’s terminology in a way which revealed bias about Hamas;

· It breached the Impartiality and Diversity of Opinion Guideline  by the method it used to select content for the website summary, which was misleadingly selective and again revealed bias about Hamas

6. Response of the BBC’s Editorial Complaints Unit, including the first mention of a ‘Right of Reply’ for Hamas
On 9 September 2008 the head of the BBC’s Editorial Complaints Unit replied.  He rejected Andrew White’s complaint, but this time added a new consideration – the Right of Reply which is contained in the BBC’s Fairness Guideline (one of the BBC’s overall Editorial Guidelines).  The Right of Reply states as follows:-

Right of Reply, under BBC Guideline section 5

When we make allegations of wrongdoing, iniquity or incompetence or lay out a strong and damage critique of an individual or institution the presumption is that those criticised should be given a ‘right of reply’, that is, given a fair opportunity to respond to the allegations before transmission.” 

The Editorial Complaints Unit explained that “programme makers are obliged to take this principle into account” when making a programme such as the Corbin programme. 

The BBC official concerned explained that Jane Corbin’s TV programme had put criticisms of Hamas to them for a response, in an interview with its leader in Gaza Ismail Haniyeh.  That interview was broadcast on TV. However, in the words of the Editorial Complaints Unit: 
“the web article did not offer the same opportunity to Hamas for a response, and therefore, to conform with the Guideline, the website article was obliged to take a different approach” [our emphasis].

This statement tacitly acknowledged the essence of Andrew White’s complaint, which is that the website summary had indeed taken a ‘softer line’ on Hamas than the TV programme which it was claiming to precis.  The BBC had now explained why this was. 

7. Escalation to the BBC Trust

Andrew White decided to escalate this matter further, and submitted his complaint to the BBC Trust.  In his letter to them dated 6 October 2008 he confirmed that he took issue with the responses he had previously received from the BBC. But he stated that he would appeal on one issue alone – the Right of Reply - and he did not intend to appeal against the other findings.  

The reason he gave was that the specific changes between the BBC programme and the website article were symptomatic of the BBC attitude which is that the website piece was “obliged” to be softer on Hamas because of its obligations to be “fair to Hamas” under the Right of Reply.  
The Right of Reply issue, therefore, was at the heart of the complaint. 

Accordingly, he challenged the BBC giving Hamas a Right of Reply. He argued that its track-record, its ideology and its current activities each deprive Hamas of such a right.  He challenged the BBC claim that Hamas do have a Right of Reply under the section 5 (ie the Fairness Guideline).  The website summary of the Corbin programme reflected a misconceived application of that guideline.  

Extracts from Andrew White’s letter to the BBC Trust dated 6 October 2008, outlining why Hamas should not enjoy a ‘Right of Reply’, is being published as Beyond Images Briefing 247.  

8. The decision of the BBC Trust and the ‘Right of Reply’    

Following a period of nearly a year, the Editorial Standards Committee of the BBC Trust considered the matter on 1 September 2009, and reached a decision.  Their statement was carefully formulated, and indeed it was even sent to Andrew White for his comments (on any factual inaccuracies only), before being published. 

The decision was released on the BBC Trust website on 19 October 2009. The full text is available at the following web address:

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/appeals/editorial_appeal_findings.html
The Editorial Standards Committee of the BBC Trust, chaired by Richard Tait,  rejected Andrew White’s complaint.  The main features of the decision are as follows:-

On the format and content of the website summary

· The Committee noted the statement of the BBC Information Complaints Unit that the website summary was not a revision of the TV programme but a promotional piece posted before the programme aired

· The Committee noted the statement of the BBC’s Editorial Complaints Unit that it was not necessary for a website precis to “reflect every detail” of the programme it was linked to

· The Committee quoted Jane Corbin’s own response to the Editorial Complaints Unit that the website piece was a “short precis” which had been written by her, and it was in the nature of a “personal report” of her trip to Gaza
· The Committee noted that website pieces might be seen by people who have not seen the programme to which they refer, and therefore must comply in themselves with BBC editorial guidelines 

· Jane Corbin’s summary for the website was not unusual practice, and was “unlikely to be an exact copy of the programme to be aired”
· Under a section of the guidelines called ‘War, Terror and Emergencies’ the BBC had a “special responsibility” to its UK and international audiences when reporting conflict: “large numbers of people across the world access BBC services for accurate news and information, and we must ensure they can be confident that we are telling them the truth.”       
The BBC Trust on the application of the Right of Reply

· The Committee noted that “in the January 2006 elections Hamas had won a majority of votes and seats in the Palestinian assembly….”

· The Committee commented that “given the conflict in the Middle East the issue was a controversial subject that required the BBC to cover it with due accuracy and impartiality.”

· The Committee then continued: “It was important that the BBC cover the activities of Hamas with fairness which would include a ‘Right of Reply’ where appropriate.  The Committee considered that applying the requirement for a Right of Reply to Hamas, where appropriate, simply acknowledged that Hamas should be treated fairly and a right of reply conferred when circumstances required….”
· The Committee added that web articles on should be “fair and impartial”. It continued: “In the case of this article – which set out to explain the tensions between Hamas and Fatah and the battle for supremacy between them – it was impossible not to state the Hamas position.”

· Finally, the Committee stated: “As to whether Hamas had put itself beyond the scope of the Editorial Guidelines, the Committee was of the view that it had not.”                 

9. BBC reaction upon publication of news about their decision in a community newspaper

On 5 November 2009, brief facts about the BBC Trust’s decision were published in the Jewish Chronicle, a leading UK-based newspaper for the Jewish community. The Jewish Chronicle sought comments from the BBC, and was told that the BBC’s decision to confer upon Hamas the ‘right of reply’ was a “one-off” limited to the facts and context of the particular story.      

10. Comments by Andrew White of Beyond Images 

“I am disappointed that the BBC has rejected my complaint. 
Firstly, the BBC continues to argue that the website summary could never have been expected to be a complete summary of the TV programme.  I never argued otherwise.  My argument was always that the summary was a misleading precis, which seriously misrepresented the tenor and themes of that same TV programme.  That was what made it unacceptable. 

Secondly, the Trust has stated again that Jane Corbin herself wrote the report on the website and that it was a “promotional” piece, and in the nature of a “personal report”.   However, the BBC’s own Editorial Complaints Unit admitted to me in September 2008 that the BBC was “obliged” to take a “different approach” on the website from the TV programme, in order to comply with the Right of Reply.   
That must mean one of two things.  Either someone in the BBC’s website editorial team guided Jane Corbin that the website summary she wrote would have to take a “different approach” from the programme she had herself made. Or, more likely, someone edited the words she wrote of her “personal account” to ensure that they complied with the Right of Reply. 

Either way, the bottom line is clear: the BBC website precis took a softer line on Hamas , because the BBC believed that they had to comply with the Right of reply in their coverage of Hamas.

And that is the most serious issue here.  To give Hamas a ‘Right of Reply’ is a disservice to broadcasting ethics, and a betrayal of the Palestinian people whose long-term wellbeing is being sabotaged by Hamas.  

The BBC Trust’s position disregards Hamas extremism, anti-semitism, oppression and incitement.  
By giving Hamas ‘fair treatment’ under their guidelines, the BBC are giving the organisation a privilege which Hamas ruthlessly deny to their Palestinian opponents in Gaza.  
The BBC has now claimed that their application of the ‘Right of Reply’ was a “one-off”.  There is absolutely nothing in the Trust’s decision to suggest this.  Their decision is presented as a matter of principle - that Hamas should have a Right of Reply where appropriate.
Hamas are steadily building a respectable presence in mainstream British society. I’m afraid that this decision by the BBC Trust marks another stage in that process.       

Finally, there is another issue. The BBC’s coverage of extremism is very much in the public eye, and raises issues of public policy.  I am a busy, full-time lawyer with very extensive professional commitments, and I never imagined that this process would continue as long as it has, or absorb so much attention.  
I hope that, as a matter of public interest, others will take the BBC to task for its editorial policy towards Hamas, as revealed in the course of this complaints process…..”     

Appendix:  Thirteen changes between Jane Corbin’s TV programme and the website summary of the programme

Below is a list of thirteen differences between Jane Corbin’s TV programme, and the website precis of the same programme.  
These changes were described in great detail in Andrew White’s original complaint, and expanded upon in his submission to the BBC Trust dated 6 October 2008.  
The BBC Editorial Complaints Unit put forward explanations for many of these changes regardless of the Right of Reply, and Andrew White stated that he took issue with these explanations.  However, in any event the ‘Right of Reply’ issue took on overriding importance when he escalated the dispute to the BBC Trust.   
Hamas ideology and past track record

Sequence 1  
The Corbin TV programme states that “the Hamas charter calls explicitly for the destruction of Israel and the creation of an Islamic state….”
The BBC website precis of Corbin includes the statement that “Hamas calls for the creation of an Islamic state”.  But the earlier part of the statement, namely that the Hamas charter “calls explicitly for the destruction of Israel”, is omitted.   

Sequence 2
The Corbin TV programme says that Hamas suicide bombers have “killed hundreds of people”.
The BBC website precis states that Hamas suicide bombers have killed “over a hundred civilians”.
Changes in terminology 

Sequence 3 – “infamous” to “better known”
The BBC TV programme describes the armed wing of Hamas as being “infamous” for its suicide bombers.
The BBC website precis changes the word “infamous” to “better known”. 

Sequence 4 – “smuggled” to “flowed”
The BBC TV programme describes weapons being “smuggled” by Palestinian groups into Gaza.
The BBC website precis changes the word “smuggled” to “flowed” instead. 

Selection of material about Hamas activities and policies
Sequence 5 – kidnap rescue exercise
The TV programme shows Hamas carrying out a training exercise in rescuing Western kidnap victims in Gaza.  This sequence is benign towards Hamas.
BBC website precis: this sequence is included in the website precis
Sequence 6 – Hamas personnel retraining as police
The TV programme shows Hamas personnel retraining as police, and carrying out traffic policing. This sequence is benign towards Hamas

BBC website precis: this sequence is included in the website precis
Sequence 7 – The Hamas ‘softly-softly’ approach 
The TV programme shows what Jane Corbin describes as a “softly-softly” approach of Hamas towards spreading Islamic influence in Gaza. This sequence is benign towards Hamas

BBC website precis: this sequence is included in the website precis
Sequence 8 – weapons smuggling through tunnels into Gaza
The TV programme shows vivid footage of Palestinian weapons smuggling through tunnels into Gaza. This sequence is critical towards Hamas

BBC website: all reference to this sequence is omitted from the website precis
Sequence 9 – the attack on a wedding party by the Hamas Executive Force
The TV programme shows members of the Hamas Executive Force attacking a Palestinian wedding party in Gaza. This sequence is critical of Hamas

BBC website: all reference to this sequence is omitted from the website precis 
Sequence 10 – torture allegations against Hamas
The TV programme includes torture allegations against Hamas made by the Abu Dalfa family, a Gaza Palestinian family. This sequence is critical of Hamas

BBC website: all reference to this sequence is omitted from the website precis
Sequence 11 – the burnt out nightclub
The TV programme shows a burnt out nightclub with a Palestinian gunman  standing outside it blaring out “We want Islam exactly like Muhammed”.  This sequence is implicitly critical of Hamas (though the gunman is not identified a Hamas member)
BBC website: all reference to this sequence is omitted from the website precis (but the website precis did include the comments about the ‘softly-softly’ approach of Hamas – see sequence 7, above)
Overall conclusions of the Corbin programme
Sequence 12 – Corbin: “Hamas made a big mistake”
The TV programme includes two conclusions by Jane Corbin. Her first is heavily critical of Hamas. She says that “Gaza is not viable, and Hamas cannot go it alone”. She accuses them of “posturing” and of making a “big mistake” in how they took over Gaza. 
BBC website: these concluding comments are omitted from the website precis  

Sequence 13 – Corbin: “the Palestinians are trapped…”
TV programme: the second concluding remarks of Jane Corbin are heavily critical of Israel.  She says that she is leaving behind “all those Palestinians who are feeling increasingly trapped and isolated…..”. She is referring to what she has previously described in the programme the Gaza ‘prison’ Israel has created. 

BBC website: these comments are included in the website precis   

Please visit our website www.beyondimages.info for more materials   

PAGE  
13

